torsdag, augusti 17, 2006

Adapterplugg saknas

Första dagen på campus handlade mest om registrering och orientering. Det tog tid, var omständigt men löste sig till slut. Orkar inte gå in på alla detaljer. Campus är stort men inte större än att man kan gå mellan de yttersta administrations- och utbildningshusen på dryga 20 minuter. Detta verkar vara en omöjlighet för amerikaner. Om man säger att man måste gå någonstans blir de direkt oroliga att det är för långt. Alla promenader på över 5 minuter är tydligen inte genomförbara. Det kan ioförsig ha att göra med vädret. Igår var det 38 grader i skuggan. HELA DAN! När solen väl gick ner gick temperaturen ner till svala och sköna 33 grader. Det är sjukt hett här.

Jag var lite ivrig att få juice till min laptop. Oj, vänta! Det här har jag nog inte berättat än. Vi tar det från början. Självklart glömde jag att fixa en sån konverterare som gör det möjligt för våra tvåfingers elplugg att funka i amerikanska jack som vill ha trefingers. Detta medförde att när jag väl fick Internet att funka i mitt rum så hade jag bara tre minuter kvar av batteritid till datorn. Att fixa en konverterare visade sig vara helt omöjligt. Igår, när jag var på ivrig jakt efter en lämplig adapter, så frågade jag runt lite om var man tänkas kan få fatt på sådan. Dom flesta trodde jag kunde hitta en lösning på antingen Office Depot, Radio Shack eller Best Buy. Alla dessa affärer ligger nere vid ett shopping center som heter Spring Town. Ingen galleria utan mer som vid kungens kurva där man lättast tar sig med bil. Jag sade: very well, då går jag dit. Hur går man? Dom typ: det går inte att gå dit. Det tar minst en halvtimme. Ni ser! Promenader på en halvtimme är otänkbara. Ingen går någonstans här. Ingen! Förutom vi utbytesstudenter då. Dessutom finns det inga trottoarer. När man väl hittat en så tar den bara plötsligt slut. Som om vägarbetarna bara gett upp. Äh, skit samma - ingen kommer änd gå här.

Hur som helst, jag tog mig ner till Spring Town shopping center och hittade en konverterare på Radio Shack. Väl tillbaks på mitt rum pluggade jag in den och voila - ström. Men det var trots allt fortfarande nåt som inte stämde. Datorn gnällde om att jag borde plugga in strömkabeln även fast den redan var på plats. Jag stängde av datorn och lät den ladda men efter en timme gav konverteraren upp helt. Den levererade ingen ström alls längre. Jag var tvungen att ta promenaden igen för att byta produkten. Ingen billig grej - den kostade typ 350 balubas.

Som tur var så skulle en tjej från den internationella institutionen köra oss nykomna utbytesstudenter till Wal-Mart för att köpa diverse nödvändigheter nästa dag. Hon tog en sväng förbi Spring Town så jag kunde lämna tillbaks skiten och leta efter en annan. Därmed slapp jag promenaden. Men hittade jag konverterarpluggen? ICKE! Tre helt enorma elvaruhus men de enda former av konverterare av dessa pluggar går åt andra hållet. DVS, det enda amerikanarna bryr sig om är inte helt överraskande amerikanarna. Det fanns alltså ett stort utbud på konverterare från amerikanska pluggar till alla sorter, men inte en enda åt andra hållet (förutom den som pajade).

Men jag gav inte upp för det utan hoppades att Wal-Mart skulle rädda mig. Väl där hittade jag teknikavdelningen men återigen - bara konverterare åt fel håll. Tjejen som jobbade där tipsade mig iallafall om Radio schack, Office Depot och Best Buy i Spring Town. Tack för kaffet. Väl hemma på campus visade det sig att den franska utbytesstudenten Celine faktiskt hittade en konverterare på Wal-Mart som funkar. Den fanns på avdelningen med resväskor. Jaja... får väl plocka en sån nästa gång jag är där. Just nu har jag lånat en konverterare från en Holländare som heter Shiraz. Precis som vinet :).

Lektioner börjar den 23e. Fram tills dess är det lugna gatan. Funderade på att ta en sväng förbi Dallas å kolla läget men det kanske blir av nästa helg istället. Ikväll förnedrade jag Holländaren och Fransyskan i biljard. Faan va jag rockar fett!