lördag, januari 27, 2007

Rincon, Puerto Rico

Jag tror jag skrev tidigare att jag skulle bege mig till oskusten. Detta var fel fel fel. Jag begav mig till vastkusten. Dar aterfinns ett surfparadis kallat Rincon. I Rincon lyckades jag, efter lite besvar, hitta ett billigt guesthouse, Rincon Surfboard Inn. Av en slump bodde det har redan tva svenskar; Jakob och Anders fran Skane. Dom ar pa en 6 manaders jorden runt surfarresa och har snart varit ute i drygt en manad. En annan rolig slump ar att stallet drivs just nu av tva danskar vilket gor att vi ar tillsammans 5 skandinaver dar. Formodligen de enda skandinaverna pa hela kobben. Vi bara "rakade" hamna pa samma stalle. Jo, tjena. Det maste vara kul att vara en hogre makt.

Har har jag oxa traffat Big Mike fran Philadelphia. Han paminner om Widdan. Men inte i utseende. Dom ar lika langa dock, men Mike vager tre till fyra ggr sa mycket som Anden. Mike ar en san dar lirare som pratar med alla om precis allt. Precis som Widdan!

Jag och Big Mike satt och vantade pa danskarna den forsta dagen jag var har. Mike hade kommit dit en halvtimme fore mig. Vi visste inte om det fanns rum till oss sa vi satt och vantade snallt pa att ngn personal skulle dyka upp. Efter en timme trottnade vi pa att vanta och skrev en lapp istallet och tog en liten utflykt. Mike hade natten innan sovit i ett talt pa nagon snubbes tomt dar det skulle byggas ett hus. Dar hade han tydligen pa morgonen hittat en jatteraka (shrimp) i backen pa morgonen nar han skulle skolja ansiktet. Han var sa fascinerad av denna enorma raka att han var tvungen att visa ngn, i det har fallet Jens. Vi tog hans hyrbil upp i bergen och sen promenerade vi in i regnskogen. Tittade pa taltet och den provisoriska toaletten och sen gick vi ner till backen (den lilla floden inte kullstigningen) for att leta efter rakan. Mike borjade leta forbrilt efter sin tidigare upptackt men verkade inte hitta den. Detta ar alltsa inte en vanlig naturlig back. Eller ja, fran borjan var det sakert sa men just vid den har delen ar en liten rakodling byggd liksom. Han kollar som faan i den lilla pol dar han tidigare den har dagen tvattat ansiktet men rakan ar borta! Han borjar komma med lite vaga konspirationsteorier. Jag borjar fraga efter lite mer bakgrundsinformation. Han berattar att han innan upptackten rokt en joint som han fatt av killen han lanade taltet av. Jag lade ihop ett plus ett. Han forsakrade om att det inte var en hallucination. Jag skrattade. Han tog upp tva ol och en ny joint. Vi satte oss pa varsin sten. Jag tankte; om han dranker mig i backen kommer ingen har marka att jag ar borta. Han borjade prata om rakan igen. Jag tankte; det coolaste med att vara ute och resa ar att man aldrig vet var dagen tar en.

Rincon Surfboard Inn ar ett javligt bra stalle. Bor billigt och fint och inte for langt fran stranden. Gangvag till den basta puben och frukostbuffe for bara tre dollar. Nu ar det kanske inte den grymmaste buffen men vi snackar anda farsk vattenmelon, mango, ananas mm samt cornflakes och bakelser. Ett litet problem ar att det just ar bakelser och inte mackor eller agg eller liknande. Och, vi snackar inga billiga mataffarsbakelser utan nybakade bageriskapelser! Jag maste ju sjalvklart prova allt och dom gor en pepparkaksmuffin har som ar helt underbar. Dessutom brygger dom det godaste kaffet jag druckit under min resa. Det kan bero pa att bonorna ar farskplockade bara ngn timme fran dar vi bor.

Det ar ett lugn stalle men det finns sma storande element. En grej ar att det finns lite tuppar hos ena grannen som for lite liv pa morgonen. En annan grej ar att det byggs lite pa andra sidan gatan som man hor ibland. Fast inte om man ar vid poolen som ligger pa baksidan. Hur som helst, det som stor mest ar, hor och hapna, kareokeesjungande grannar!!! Ha ha! Varje dag har man vid ngn tid hort tva olika puerto rikanska tonaringar tolka allt fran Shakira till Linkin Park. I gar vid frukosten borjade det med Madonnas La Isla Bonita och tro mig, aven om det inte ar min starka sida, hon hade inte en ton ratt. MEN, hon tar i allt vad hon har vilket gor att det blir extra roligt. Efter ett tag trottnar man dock och onskar bara hon kunde sluta. Man tanker inte sa mycket pa det. Det bara skranas lite i bakgrunden. Men sa ska plotsligt Evanescence sjungas, och sa blir det stor komik igen.

Igar provade jag surfa. Det gick sadar. Idag har jag snorklat. Det borjade bra men sen sa kom det in vagor som gjorde vattnet grumligt. Ikvall ar det stor fest igen nere pa ett stalle som heter Beside the point.

Pa mandag flyger jag mot Brisbane men jag kommer inte landa dar forran torsdag. Fraga inte varfor. Dar, pa Australiens ostkust ar det tankt att jag ska spendera en manad. Den 26 februari flyger jag hemat fran Melbourne. Alltsa, jag kommer landa i Sverige den sista februari tror jag. Det kan ha varit den forsta mars oxa. Sa var det med det! En manad till, sen far det vara fardigrest.

Hoppas alla har det bra dar hemma!
Hasta luego amigos!

9 Comments:

At 12:05 em, Anonymous Anonym said...

Surfa & snorkla, åh ja i fablernas värld!
Jag har sett den Jens jag känner åka bräda och bjudit en hel knatteskidskola på ett gott skratt.
För att inte tala om simningen men det vet vi ju alla hur det är med det!
Upp till bevis när du kommer hem.
Kul att du har kul. Take care!

 
At 6:11 em, Blogger Jens said...

Har kastas det sten i glashus som aldrig forr.

 
At 2:19 fm, Blogger Dyxelogisk said...

Stort

 
At 9:25 fm, Blogger Admin said...

Håll dig på land jens!

 
At 9:25 fm, Blogger Admin said...

Håll dig på land jens!

 
At 8:50 em, Anonymous Anonym said...

Tjena brorsan!
Låter kul. Surfa måste vara svårt. Du får väl ta lite fler lektioner i Australien. Frågan är egentligen vad som händer mellan måndag och torsdag? Tar du en genväg via Rymden? Låter som bra plan till Australien och sen hem. Lycka till! Glöm inte solfaktorn. Det finns inget ozonskydd där eller nåt.

 
At 12:05 em, Anonymous Anonym said...

Finns det inget ozonskydd i rymden så får han väl ta å gömma sig bakom en meteorit. Se upp för den fuglesang var uppe och ollade.

 
At 5:06 em, Anonymous Anonym said...

Skulle vara kul att se starwars del 7: bubba in space.

 
At 11:52 em, Anonymous Anonym said...

vad jag letade efter, tack

 

Skicka en kommentar

<< Home