fredag, februari 16, 2007

Kanadensarn

Jens berattar for Anthony att han besokt en djurpark.

- So, I went to the Steve Irwin Australia Zoo.
- Yep.
- And that was a complete waste of time.
- Why?
- Nothing exiting to see. Crocs were lazy, lions seemed bored, snakes looked dead and so on.
- Did they have any stingrays?
- ?
- Hehe
- Hehehe

Jag tror jag glomde beratta om Australian zoo. Eller glomde, parken var sa trakig att Kalmarden framstod som en bergodalbana genom the playboy mansion. Kanske tyckte min hjarna att det vore for allas basta om jag fortrangde den upplevelsen. Jag tror min besvikelse bottnar i att ingen vagade brottas med krokodilerna. Jag kom dit med forestallningen att nagon skulle ta sig an nagon kaxig krokodil men inget av ovannamnda skedde. Lejon, elefanter, diverse faglar och skit har man ju sett forr. Kanguruna (ursakta stavningen) gjorde ett javligt blekt intryck oxa. Ingen fart alls pa dem. Koalerna var egentligen dom enda som stod upp for sin ras. Eller stod upp och stod upp. En koala ar latare an en katt. Dom villa bara sova och kramas. Men man maste anda respektera en art som vardesatter dessa verksamheter sa hogt. En koala har ju anda karaktar. Dingon daremot... och det har holl Australiensarna jag pratade med igar med om. Jag var pa vag hem efter annu en biofilm. Miss Potter den har gangen. DET FANNS INGET ANNAT ATT VALJA! Hur som helst, den var inte sa dum. En sockersot historia om varlden mest salda barnboksforfattarinna. Innan filmen borjade markte jag att det var en massa barn i salongen. A nej, har jag betalat for en jakla barnfilm, tankte jag och fick lite angest. Men jag tror det var ungarna som var besvikna for det kandes inte som nagon barnfilm. Men det var ju inte Terminator tva heller direkt. Men, tillbaks till poangen, aven om filmen inte var vard priset sa var den anda ljusar battre an Music and Lyrics som jag berattade om igar. Zellwegger ar iallafall en riktig skadespelerska. Hon gjorde rollen med brittisk engelska och allting. Fast ioforsig, det gjorde ju hon i den dar dagboksfilmen oxa. Ar det rent utav sa att hon ar brittiska? Inte faan hade hon brittisk dialekt i den dar ungdomsfilmen med skivaffaren dar hon spelar sexig slampa. Det maste ju ha varit hennes forsta roll. Nagonting Records tror jag den hette. Men vafaan, nu ar jag ute och seglar litegrann. Jo, jag var pa vag hem till Ozzie Pozzie Backpackers Inn nar jag blev konfronterad av en lirare med ett Cricket bat. Alltsa den dar plankan dom drar till bollen med nar dom spelar Cricket. Och det gor dom jamt har nere. Det verkar vara det enda som spelar nagon som helst roll. Visserligen finns det Australian Football och Rugby, men Cricket ar anda storst. Nar jag var i Brisbane spelades det nagon liten forturnering till World Cup som gar av stapeln om nagon manad. Australien spelade mot England i finalen. Matchen visades pa precis varenda bar, formodligen i hela landet, men jag brydde mig inte sa varst mycket om den. Engelsmannen gjorde tydligen nagonting stort i varje fall. Australiensarna var klara favoriter och hade matchen nar det plotsligt vande och britterna tog hem den. Pa toan fragar en lirare mig i hyfsat aggressiv ton:

- Are you a pom?
- A what?
- A pom?
- I don't even know what a "pom" is.
- Are you English?
- No man, far from it.

Australiensare gillar inte engelsman precis som engelsman inte gillar amerikanare, eller goteborgare inte gillar stockholmare. Visserligen gillar inte australiensare amerikanare heller. Dom enda som verkar gilla jankarna ar irlandarna. Men det ar bara for att dom hatar engelsmannen sa javla mycket. Kanadensare gillas av alla. Jag har mott vissa amerikanare som sager att dom ar kanadensare bara for att inte bli daligt bemotta. Alla verkar tro att jag ar kanadensare. Detta ar nagot positivt for mig eftersom det betyder att min svenska brytning antligen ar borta. Dom gissar kanadensare eftersom det ar sa ovanligt att traffa pa amerikaner men dom kan hora en tydlig amerikansk accent. Men ingen verkar imponerad over att jag pratar amerikanska. Amerikaner har det tufft utomlands. Men, nu ar jag ute o seglar igen, vad var det jag skulle beratta? Jo, killen med Cricket racketet, pa granntomten till backpackerstallet, fragade om jag ville vara med och lira, vilket jag garna ville. Har alltid velat prova cricket. Nu var det bara fyra av oss men vi kastade och slog och jag tror jag gjorde bra ifran mig for att vara forsta gangen. Tog en massa 'runs' samt 'bowlade' ut en hel del. En av snubbarna fragade om jag ville ha ol. Och jag vet vad ni tanker. Sag nej, du ar pa rehab, visa lite stake, visa att du har karaktar! Men nej, jag jobbar inte sa. Jag valjer att inte ga pa puben. Jag gor det valet. Men om nagon erbjuder en gratis bira, och ni vet alla att gratis ar godast, sa sager man inte nej. Vem skulle gora det? Det verkar galet helt enkelt. Matchen tog slut lite for fort for det blev morkt. Vi satte oss da pa verandan och fortsatte dricka. Det bor ha varit vid min sjatte bira som jag tog upp det har med dingon. Hur kan ett land anvanda sig av ett sant ocharmigt, klent och dekadent djur som dingon i sin marknadsforing? Australia, land of the dingo. Va? Hur tankte dom da? Sweden, land of the fasting. Kor vi med det eller? Nej, och det finns en enkel anledning till det. Fastingar ar bara jobbiga. Jag forsokte forklara for mina nya vanner att innan jag kom hit sa hade man hort sa mycket om dingon. Det var dingo hit och dingo dit. Men allt det ar, ar bara en herrelos, spinkig byracka som ater skrap. What gives? Jag vill gora det klart for er att jag fick medhall har. Efter det berattade Anthony att han under sina fem ar i armen formodligen skutit over hundra kangurus. "They are a fucking pest", sade han. "Fucking and producing like rabbits", tillade han. "They have to be stopped", avslutade han. "I did not know that", sade jag.

Nu har det slutat regna och solen tittar fram. Min buss till Sydney gar inte forran 18.10 vilket ger mig sju timmar till i Port Mac...nagonting. Jag tror minsann jag ska kaka kebab till frulle. Dom gor riktigt riktigt god kebab har. Den ar inte som den svenska. Eller den turksvenska. Har tar dom en stort runt tunnbrod och klammer pa lite dressing. Sen kor dom pa med tomat, sallad och lok. Efter det antingen lamm eller kycklingbitar for att sen valja dressing och da ar det valdigt latt att valja tzatziki. Nu kommer trixet. Dom rullar ihop det till en wrap och lagger den pa klamgrillen. Dar grillas den i nagra minuter och sen har man den packeterad som en wrap och brodet har lixom fatt faste i sig sjalv sa att det inte blir slarvsylta av allt. Bra skit helt enkelt.

11 Comments:

At 12:54 em, Anonymous Anonym said...

Hej och ett Stort Grattis på födelsedagen. Hoppas du får en bra och minnesvärd dag. Gör något häftigt och australienskt...(Vad det kan vara?!)
Kramar Tina

 
At 7:17 em, Anonymous Anonym said...

Grattis på födelsedagen!

Kierrka hälsar & tackar med vändade post.

Ha bra dag.

 
At 3:52 fm, Blogger Jens said...

Tack syrran, Jag drack bira, drinkar och jaeger med nyfunna vanner. Jag antar att jag kunde kastat boomerang och atit veggiemite... men men.

Tack Widdan, dig kan man alltid rakna med. Dock fattar jag nada av din andra mening.

 
At 9:31 fm, Anonymous Anonym said...

Grattis på födelsedagen gubben! Vet att jag är ett par dagar sen men du vet, tidsskillnad och allt.

Det ska bli kul att träffa dig när du kommer hem och se om du pratar som du bloggar, alltså utan å, ä och ö.

Om du vill haka på och simma Vansbro med oss i juli är du välkommen. Vi brukar hyra en jättestor trea utan möbler och lampor som du får plats i också.

Kram Ullis

 
At 6:06 fm, Blogger Jens said...

Simma Vansbro!? Nar jag sager att jag gjort framsteg i vattnet sa betyder inte det att jag ar Anders Holmertz. Jag menar, jobsen har gjort framsteg i cykling men inte faan ser du han cykla Vattern runt. Det skulle vara alldelles for farligt!

Men resan later rolig. Kanske skulle man folja med som kock/bartender/moralsupport?

 
At 11:29 fm, Anonymous Anonym said...

Hej, Jens.

Förtydligande: Jag ringde givetvis & grattade Kierrka. Då sa jag att du hälsade & grattade (ni är trots allt födda samma dag) han blev glad & hälsade tillbaka. Han sa att han blivit en mycket vass simmare efter åren som flytboj samt den hårda träningen inför polisskolan (kom dock ej in).
Bli ej förvånad om du ser honom i Vansbro.

Kul att ses snart, du har säker många crays storys som du kan berätta mer om.

Ha det gott.

Anden

 
At 8:41 em, Anonymous Anonym said...

Tusen ggr. välkommen hem, love you!! / mum

 
At 8:50 em, Anonymous Anonym said...

Bättre sent än aldrig, grattis compadre!

 
At 2:32 em, Blogger Jobs said...

Hallå Glenne och välkommen hem.

Det skall bli jävligt kul att ha dig tillbaka från fängels....förlåt, från din lilla "resa".

Mycket har förändrats medan du varit borta.

Moderaterna har tagit över i Sverige och lagt ner alla skolor, så din utbildning är helt bortkastad. aik är nerlagt, endast dambandysektionen finns kvar, men det är väl ändå en av de starkaste sektionerna så det kanske inte gör så mycket.
Fonten har valt in Kieerka istället för dig, same shit different name tänkte vi på nåt vis. Så här i efterhand ångrar vi oss, men gjort är gjort och du får börja om som prospect igen.

Pakten är bruten, av dig. No more pact alltså, trist men du hade väl dina skäl gissar jag. Svagt ändå.

Dessutom har jag beslutat mig för att behålla ditt Pro evolution soccer samt de två handkontrollerna du lånade till mig. De saker du har lagrat på min vind har någon jävel snott också, så du behöver inte komma hit för att hämta dem, bra va?

FFF är nerlagt, och det ryktas att ländin kört springnota från sin gymnota.

Ja, som du ser så gick det åt helvete med allt när du försvann.

Därför så skall det bli jävligt skönt att du kommer tillbaka så kanske allt kan ordna upp sig igen.

Välkommen hem glenn.

 
At 5:12 em, Anonymous Anonym said...

Du glömde att lägga till att bloggandet har tagit över som umgängesform. Vill man något så lägger man in en kommentar hos dennes blogg. Har man ingen blogg vill man alltså inte bli nådd. I yttersta undantagsfall kan man träffas personligen men det är typ på bröllop och sånt (därmed träffar jag aldrig någon längre). Så är det på 2007 talet och framåt. Välkommen hem.

 
At 11:02 fm, Blogger Jens said...

Tack till alla för all uppmuntran och välkommanden. Speciellt jobsen! Men hur i hela hälsingland kan du undika att rapportera om kattens comeback i bladets gratistidning?!?! Hur står det egentligen till där uppe?

Hur som helst, spelet och kontrollerna kan du behålla men i utbyte tar jag din lägenhet eftersom du flyttar in hos din nya kärlek. Med tanke på att du sålt ("nån jävel har snott" - hör på den!) alla mina prylar som jag förvarade i ditt förråd betalar jag ingen hyra första året, tack så mycket!

 

Skicka en kommentar

<< Home